Czy istnieje możliwość aby muzyk amator był w stanie porozumieć się z
muzykiem wykształconym (czyli po ukończonej szkole muzycznej/akademii
muzycznej)?
Jakimi kanałami przekazywane są informacje na ten temat? Jakie sposoby
wykorzystują oba światy (jeżeli komunikacja jest możliwa)?
Czy komunikacja między muzykiem (amatorem/”wykształconym”) a odbiorcą jego
muzyki zachodzi jednostronnie, czy może też zachodzi reakcja zwrotna? Jakimi
kanałami?
W naszym projekcie chcieliśmy odpowiedzieć na powyższe pytania, skupiając
się przede wszystkim na sposobie komunikowania się wewnątrz świata muzycznego,
czyli relacji muzyk amator i muzyk wykształcony, oraz na zewnątrz, badając
komunikację między muzykiem a odbiorcą.
Nie udało nam się ustalić jaka relacja komunikacyjna zachodzi między
muzykami, jednak doszliśmy do wstępnego wniosku, iż muzyk wykształcony woli
wpisywać się w pewne ramy, podczas gdy muzyk amator ma większą swobodę w
odkrywaniu nowych nurtów muzycznych i sposobów grania. Temu pierwszemu trudno
byłoby „odkryć” coś nowego, innego, co nie znaczy, że jest to złe. W
żadnym wypadku. Muzyk po szkole muz. pełni po prostu z reguły rolę odtwórcy,
tudzież kompozytora, który musi mieć wszystko pięknie zharmonizowane, według
zasad których go wyuczono.
Małgorzata Okupnik w swoim tekście „Extra portas. O edukacji kulturalnej
krytycznie” twierdzi, że „brak edukacji kulturalnej może skutkować wykluczeniem
całych grup społecznych z partycypacji w kulturze wysokiej, a realnym zagrożeniem
dla niej jest kultura popularna i konsumpcjonizm”. Edukacja kulturalna, nawet
ta najmniejsza, jest niezmiernie potrzebna w kształtowaniu kulturalnym
człowieka po to, aby kultura wysoka mogła zostać odbierana odpowiednio. Do tego
celu potrzebni są edukatorzy posiadający odpowiednią wiedzę, a takimi
edukatorami są również muzycy. Wykształceni muzycy odgrywają tutaj istotną
rolę, gdyż przekazują oni dalej kunszt, który nabyli podczas swojej edukacji
muzycznej, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo że wiedza ta nie zniknie gdzieś
w natłoku innych informacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz